Novac i karijera

UPOZORENJE! Ova funkcija u automobilu može vas uspavati za volanom - većina vozača je koristi pogrešno

Mnogi vozači ne obraćaju pažnju na ovo dugme

Slika Autora
byNevena Jakovljević

17.11.2025 12:33

UPOZORENJE! Ova funkcija u automobilu može vas uspavati za volanom - većina vozača je koristi pogrešno
Freepik/ArtPhoto_studio

Većina vozača ni ne obraća pažnju na jedno sitno dugme koje se nalazi odmah pored komandi klime. Često ostane uključeno satima, naročito tokom vrelih letnjih dana, a da pritom ne shvatamo koliko može biti opasno. Reč je o recirkulaciji vazduha - funkciji koja, prema istraživanjima, nikako ne bi smela da radi duže od 20 minuta.

Studija objavljena u časopisu Environmental Science and Pollution Research upozorava da dugotrajna recirkulacija može ozbiljno ugroziti zdravlje putnika. Iako omogućava da se automobil brže rashladi, ona zatvara kabinu i stalno "vrti" isti vazduh. To znači da spoljašnji vazduh više ne ulazi u vozilo, a nivo ugljen-dioksida može naglo da poraste.

Doktorka Kristabel Akinola opisala je dramatičan slučaj petočlane porodice koja je jedva preživela upravo zbog toga. Tokom putovanja nisu ni primetili da je dete slučajno uključilo recirkulaciju. Posle tridesetak minuta vožnje svi su postali pospani, pa čak i vozač, koji je izgubio svest i sleteo s puta. Istragom je utvrđeno da je uzrok bio nedostatak svežeg vazduha i nagomilani CO₂ u kabini.

shutterstock.com/PV productions

Na koje dugme u automobilu morate da obratite pažnju

Što je više ljudi u automobilu, kiseonik se brže troši, a tegobe se javljaju tiho - bez upozorenja: umor, vrtoglavica, pospanost, slabiji refleksi. Za nekoga ko se nalazi za volanom, to može biti kobna kombinacija.

Mnogi moderni automobili imaju senzore koji prate kvalitet vazduha, ali ti sistemi nisu uvek precizni. Ako primetite da se prozori magle, da vam se spava bez razloga ili da vam je koncentracija lošija nego inače, to je alarm.

U takvim trenucima prvo proverite da li je dugme za recirkulaciju aktivno. Ako jeste - odmah ga isključite i omogućite ulazak spoljnog vazduha, makar na par minuta. Stručnjaci savetuju da se ova funkcija koristi samo kratko, otprilike dvadesetak minuta, uglavnom na samom početku vožnje da bi se kabina brže ohladila. Nakon toga, stalni dotok svežeg vazduha je neophodan.

BONUS VIDEO:

Komentari (0)